VFX Renk Ayarları

2 Comments

VFX Renk Ayarları

Görsel Efekt (VFX) Renk Ayarları

Hollywood yapımı bol görsel efektli filmlere baktığımızda, görsel efektli sahneler film üzerinde öyle bir şekilde birleştirilmiş ki, sanki oradaymış gibi, foto gerçekci şekilde gözükmektedir. Bazen de filmdeki o sahneler görsel efekt miydi diye ikilemde kalabiliyoruz. Görsel efektli filmlerin sahneleri, renklendirmeye hazırlamak için, bir dizi işlem sıralamasından geçirilir.

davy.jpg

Sinema kameralar LOG (Logarithmic) Gamma'sı şeklinde görsel videolar çeker. Bu video görseller puslu düşük kontrast, düşük renk ve ışık şeklinde olurlar. Bu video görselleri Composite yazımlarında içeriye aldığınızda hiçbir konvert işlemine sokulmamalıdır. Kısacası Composite yazılıma kameranın LOG Gamma'sı ile içeriye alınarak giriş yapılır, Viewport ekranınız LOG Gamma'lı görselli  LINEAR Gamma'lı şeklinde gösterecek şekilde ayarlamanız gerekmektedir. Bu Viewport ekranızda göreceğiniz LINEAR Gamma ayarı render çıktısında kameranın LOG Gamma'lı görselini hiç bozmaz. Sadece ön izlemeniz için gerekli bir adımdır. Ardında 3D render veya herhangi görselle birleştirerek Composite işlemlerini yaptıktan sonra, LOG Gamma render çıktısı alınarak renklendirme aşamalarından filmin kurgudaki önceki planları veya sonraki planlarda renklerde bir devamlılık ve tutarlılık gösterir.

Yukarıdaki görsel AVATAR filmindeki, kameranın çektiği LOG Gamma video görselin ham halinden Composite yazılımına girdikten sonra, hologram ekranlı görsel efekt LOG Gamma şeklinde birleştirme yapılarak alınmıştır. Render çıktısı ise LOG Gamma'lı şeklinde çıkışı alınarak alınmıştır. Hologram ekranlı görsel efekt sahnesi, gerçekten oradaymışcasına görülmektedir. Renklendirme işlemi yapılarak final sonuca ulaşılmış.

Yukarıdaki görsel IRON MAN 3 filmine aittir. Görsel efekt sahnesinin öncesi ve final hallerini görmekteyiz.

  • Görsel Efekt Kuralları
  1. Kameradan gelen video görsellere kesinlik ışık ve renk ayarı yapılamaz.
  2. 3D yazılımdan render alılan malzemeler RAW (Örnek *.EXR) özelliği dosyalar olmalıdır.
  3. Kamera görseli ile 3d render iyi şekilde Composite yazılımlarla birleştirilmelidir.
  • İş Akışı

Nasıl bir mantıkta çalıştığını aşağıdaki görselde iş akışı grafiğini görmekteyiz. Kameranın LOG Gamma'lı videosu Composite yazılımına giriş yapar. Composite yazılımın Viewport ekranı hem LINER Gamma hem de LOG Gamma şeklinde gösterilir. Render esnasında ise LOG Gamma şeklinde çıktı alınırak, renklendirme işleminde COLOR GRADING yapılarak LINEAR Gamma şekline çevrilerek çıktı alınır. Sinema yada TV'de film gösterilir.

genel is akisi.jpg

Teknoloji

  • OCIO Color Management

2003 yılında Sony Picture Imageworks tarafından geliştirilen açık kaynak kodlu renk yönetimi çözümüdür. Görsel efekt (VFX) için geliştirilen, standart hale gelen OpenColorIO (OCIO) teknolojisi. Sinema filmi üretim süreçlerinde animasyon ve görsel efektleride kapsayan tam bir çözüm sunmaktadır. ACES (Academy Color Encoding System) %100 desteği bulunmaktadır.

COLOR logo.png

OpenColorIO (OCIO) teknolojisi tam olarak renk uzayı ve Film LOG Gamma'sına çevirisi yapar. Video görselleri renklendirme aşamasına hazırlar.

OCIO aynı zamanda renk ve imaj işleme standardı olan ACES (Academy Color Encoding System) ile tamamen uyumludur.


  • ACES

2014 yıllarında OSCAR akademisi tarafından geliştirilen ACES (Academy Color Encoding System) yepyeni ve şimdiye kadar yapılmış en geniş renk uzayını sahip, renk profili standardıdır. Bu renk profilli, insan gözünün gördüğü bütün renk spektrumun alanını kapsar. OCIO (OpenColorIO) %100 desteği bulunmaktadır.

aces.png

  • OpenEXR

OpenEXR formatı, 1999 yılında ILM (Industrial Light & Magic) dünyanın en büyük görsel efekt firması tarafından geliştirildi.  Bilgisayar görsel efekt (VFX) uygulamaları için geliştirilen HDR (Yüksek Dinamik Aralığı) sahip özel bir dosya biçimidir. 8 bit ile 32 bit renk derinliği aralığını destekler. OpenEXR formatı aynı kamera RAW şeklinde çalışır ama daha fazla bilgi saklar. Aynı zamanda Render Pass katmanlarını destekleyerek Composite işlemlerinde tam kontrol sağlar.

exr_logo2.jpg
Passes Breakdown_Shivji02.jpg

Hemen hemen bütün 3d ve komposite yazılımları OpenEXR formatını destekleyerek, standart bir dosya türü olmuştur.

EXR.jpg


3D Render Motorları

Film için uygun Render Motorları:

  • FStorm: LINEAR Gamma
  • Arnold: LINEAR Gamma
  • Octane: LINEAR Gamma
  • RedShift: LINEAR Gamma
  • IRay: LINEAR Gamma
  • VRay: LINEAR / LOG Gamma & OCIO
  • Corona: LINEAR Gamma
  • MentalRay: LINEAR Gamma

  • Chaos Group VRay Render OCIO

Chaos Group VRay Render motoru, OCIO %100 destek vermektedir. OCIO sayesinde 3D render çıktılarında LINEAR Gamma ve LOG Gamma şeklinde görseller alınabilmektedir.


3D Yazılım LINEAR/LOG Gamması

Görsel efekt (VFX) alanında en çok kullanılan yazılımların LINEAR/LOG Gamma özellikleri hakkında bilginiz olması anlamında bu kısmı hazırladım. Hemen hemen bütün 3D yazılımlar LINEAR Gamma şeklinde render çıktısını standart olarak alır. Bu render çıktılarını OpenEXR dosyası olarak alındığı zaman. Herhangi bir Composite yazılımıyla LINEAR Gamma'ları LOG Gamma'sına rahatlıkla çevirebilisiniz. Bazı 3D yazılımlarda OpenColorIO (OCIO) desteği bulunmaktadır. Şuan için MAYA ve HOUDINI 3d yazılımlarında, OCIO renk uzayıyla LOG Gamma şeklinde 3d render almak mümkün.


     

    • Autodesk Maya

    Autodesk Maya yazılımı OpenColorIO (OCIO) renk uzayını %100 desteklemektedir. Hem LINEAR Gamma hem LOG Gamma şeklinde render çıktısı alabilirsiniz. Aşağıdaki 2 adet video OpenColorIO (OCIO) renk uzayının mantığını anlamaktadır.


    • Autodesk 3D Studio MAX

    Autodesk 3D Studio MAX 3D yazılımı malesef LOG Gamma veya OpenColorIO (OCIO) desteklemez. Ama LINEAR Gamma şeklindeki renderlarınızı OpenEXR dosyasıyla render aldığınızda. Composite yazımlarında LOG Gamma'sına rahatlıkla çevirebilirsiniz.

    fstorm render.png

    • Houdini

    Houdini 3D yazılımı OpenColorIO (OCIO) %100 desteklemektedir. Hem LINEAR Gamma hem LOG Gamma şeklinde render çıktısı alabilirsiniz. Aşağıdaki video OpenColorIO (OCIO) mantığını anlamanız için yardımcı olacaktır.


    • Cinema 4D

    Maxon Cinema 4D 3D yazılımı malesef LOG Gamma veya OpenColorIO (OCIO) desteği yoktur. LINEAR Gamma şeklindeki renderlarınızı OpenEXR dosyasıyla render aldığınızda Composite yazımlarında LOG Gamma çevirebilirsiniz.

    a4c_image_4.jpg

    • Modo

    Foundry Modo 3D yazılımı OpenColorIO (OCIO) %100 desteği bulunmaktadır. Hem LINEAR Gamma ve LOG Gamma şeklinde renderları almanıza imkan vermektedir. Aşağıdaki video OpenColorIO (OCIO) mantığını anlamanız için yardımcı olacaktır.


    • Blender

    Blender 3d yazılımı açık kaynak kodlu bedava bir yazılımdır. Günden güne güncelleşerek çok iyi bir 3d yazılım haline gelmektedir. Filmic adı altında OpenColorIO (OCIO) %100 desteği bulunmaktadır. LINEAR Gamma ve LOG Gamma şeklinde renderları almanıza imkan vermektedir. Aşağıdaki video Filmic ve OpenColorIO (OCIO) renk profilimantığını anlamanız için yardımcı olacaktır.



    Composite LOG Gamma Ayarları

    Görsel efekt sürecinde LOG Gamma'sına sahip çekilmiş ham videoların hiçbir şekilde bozulmaması lazım. Renklendirme (Color Grading) çalışmalarında, Colorist'ler görsel efektli planları renklendirme esnasında işleri zorlaştırmamalıdır. Aksi taktirde çamur bir görsel olabilirmektedir. O yüzden iş akışının mantığını ve bu sınıfa uygun Composite yazılım terci edilmelidir.

    node.jpg

    Aşağıdaki bütün composite yazılımların, Viewport ekranları Gamma ve Gain değerleri yaklaşık ayarlardadır. 


    • Nuke

    Hollywood'un her daim kullandığı ve geliştirdiği, dünyanın en iyi 2D/3D Composite yazılımıdır.  1993–2007 yıllarda görsel efekt firması Digital Domain firmasının kendi bünyesinde yazılmış, kendi içine 3D model alabilen 3D Composite alanında ilk yazılımdır. 2007 yılında sadece plugin yazan The Foundry firmasına daha da geliştirilsin diye devredildi. Sony Imageworks firması ilk olarak OpenColorIO (OCIO) Nuke üzerine entegre edilerek ilk kez kullanılmıştır. 

    Nuke üzerinde OpenColorIO (OCIO) renk uzayı mantığını anlamanız için aşağıdaki video izleyebilirsiniz.

    Aşağıdaki listedeki bütün renk uzaylarını, sizlere görsel şeklinde anlatmaya çalışacağım.

    • Nuke - Default
    • Nuke - OCIO SPI-ANIM
    • Nuke - OCIO SPI-VFX
    • Nuke - OCIO ACES
    • Nuke - Default

    Video görsellerde bir şeyi silme yada ekleme (Roto & Paint) tracking gibi çalışmalar için bu Gamma ayarlarıyla çalışabilirsiniz.

    Nuke yazılımının içerisine aldığımız video görselde kameraya bakan adamı silinmesi istenmektedir. İlk başta içeri aldığımız malzemenin Node'na çift tıklayarak sağ tarafdaki menü içeriği gelecektir.  Aşağıdaki görseldeki gibi colorspace kısmındaki raw data'yı tıklayarak işaretleyelim.

    001.jpg

    Bu işlemi yaptığımızda video görselimiz parlayacaktır. Bunu düzeltmek için Viewport ekranımızın üst kısmındaki sRGB yere tıklayarak None seçerek düzeltiyoruz. Böylelikle Viewport ekranımız videonun orjinal doğru Gamma'sına sahip olacaktır.

    Sırada Viewport ekranımızdaki LOG Gamma'lı görseli Linear Gamma yapmaya geldi. Ekran üsttündeki menülerde f ve γ kısmı bulunmaktadır. f pozlama γ ise Gamma temsil etmektedir. Pozlamayı biraz açalım Gamma'yıda biraz kısalım. Tabiki gözünüze göre ayarlama yapabilirsiniz. Bu yapacağınız ayar çıktı renderinde herhangi bir etki yapmaz sadece Viewport ekranında görmeniz içindir. Şimdi paint ve roto silme işlemlerine başlayabiliriz.

    Çalışmamızı bitirdiğimiz zaman render çıktısı için klavyeden W basarak Write Node aktif edelim. Sonra bu Node çift klik yaparak sağ tarafta gelen menüde çıktı formatımızı ve yazılacak yeri ayarladıktan sonra aşağıdaki görseldeki gibi colorspace kısmında raw data'yı aktif edelim.

    004.jpg

    Amaç Nuke içerisine gelen video görsel malzememiz, hiçbir şekilde değişimine uğramaz. Log Gamma girer Log Gamma şeklinde çıkar.


    • Nuke - OCIO

    Evet sıra geldi can alıcı kısma, OCIO (OpenColorIO) renk uzayı 3 adet bölümde oluşmaktadır. Bu bölümler hazır liste şeklinde gelmektedir. Ama istenirse kendinize göre edit yapabilirsiniz.

    xcolor menu02.jpg
    • OCIO SPI-ANIM kısmı full 3d animasyon yapılacağı zaman çalışabilirsiniz.
    • OCIO SPI-VFX kısmı görsel efektler için kullanılan bir renk uzayıdır.
    • OCIO ACES renk uzayı kısmı ise SPI-VFX ile mantık olarak aynı ama ACES biraz daha farklı bir renk uzayıdır. ACES gözün gördüğü bütün renkleri kapsamaktadır. Aynı zamanda REC-2020 renk uzayınıda desteklemektedir. Aynı zamanda Nuke içerisine alınan video görsel dosyalarında kamera marka model girerekte ayarlamak mümkündür. Ama biz genel ayarlarda çalışacağız.

    Not: OCIO SPI-ANIM ve SPI-VFX kısımlarındaki SPI kısaltmasının açılımı ise Sony Pictures Imageworks demektir. Sony Pictures Imageworks firması tarafından hazır ayarlanmış standartlardır.


    • Nuke - OCIO SPI-ANIM

    3D animasyon film ve reklam çalışması yapılacağı zaman kullanalır. 3D render aldığınız planları LOG Gamma'sına konvert ederek,  film renklendirme işlemlerini doğru tutarlı şekilde işinizi kolaylaştırır. Full 3D animasyon film yapılacağı zaman, renklendirme için bu modu kullanmanızda büyük fayda olacaktır.

    3ds max animasyon render çıktısını *.EXR dosyasını, klavyeden R harfine basarak Nuke içerisine alalım.

    anim-01.jpg

    Nuke yazılımın alt kısımdaki Node Graph bölgesinde mouse okunu üzerine getirerek, klavyeden S tuşuna basalım. Sağ taraftaki menüde Project Settings menü içeriği gelecektir.

    Project Settings menü içeriğinde Color menü kısmına geliyoruz. Burada color management kısmında Nuke yazan yere tıklayarak OCIO aktif ediyoruz.

    OCIO aktif ettiğimizde Viewport ekranımız koyulaşacaktır. OCIO renk uzayındaki alt kısımdaki Gamma ayarını seçmemiz gerekmektedir.

    Bunun için OCIO config kısmında nuke-default tıklayarak spi-anim aşağıdaki görseldeki gibi seçelim.

    Renk Gammasında spi-anim aktif olduğu zaman Viewport ekranımızın hemen üstte Film (DCIP3) seçeneğini denemek için Log (sRGB) seçeneğine alalım. Gördüğünüz üzere animasyon filmimiz Film LOG Gamma'sı olmuş durumda. 

    Viewport ekranımızda sönük kalmış yine aynı şekilde Viewport ekran üsttündeki menülerde f ve γ ayarlarımızı gözümüze göre ayarlayarak canlandıralım. 3ds max'te aldığımız render EXR dosya içeriğindeki Render Pass'larla çalışması devam ederek işimizi bitirdikten sonra render çıktısı almaya hazır olduğu zaman.

    Render için klavyeden W harfine basarak Write Node aşağıdaki görsel gibi bağlayalım. Sağ menü penceresinde çıkış ayarlarımızı yaptıktan sonra. Çıkış renk ayarı olan colorspace kısmına hiç müdale etmeden render çıktımızı alıyoruz. Çünkü spi-anim o kısmı otomatik ayarlamakta.

    yazma.jpg

    Aşağıdaki görseller başlağıçtan finalle kadar ki aşamaları görmekteyiz. OCIO spi-anim modu sayesinde Film Gamma dokusunda çıktı almanıza yardımcı olur. Görsel DaVinci Resolve üzerinde renklendirilmiştir.


    • Nuke - OCIO SPI-VFX

    Sony Pictures Imageworks firmasının yapmış oldugu Gamma renk profilidir. Genelde görsel efekt (VFX) alanlarında kullanılır. İçeriye alınan LOG Gamma'lı video görsellin ayarlarını yaptıktan sonra LINEAR Gamma'ya sahip 3D render EXR dosyaları otomatik olarak LOG Gamma'ya çevirir.

    Öncelikle Görsel efekt (VFX) yapacağımız planımızı Nuke içerisine alalım. Mouse oku Node Graph bölgesinde tutarak, klavyeden S tuşuna basalım. Sağ taraftaki menüde Project Settings menü içeriği gelecektir.

    PProject Settings menü içeriğinde Color menü kısmına geliyoruz. Burada color management kısmında Nuke yazan yere yıklayarak OCIO aktif ediyoruz.

    OCIO aktif ettiğimizde Viewport ekranımız koyulaşacaktır. OCIO renk uzayındaki alt Gamma'sını seçmemiz gerekmektedir.

    Bunun için OCIO config kısmında nuke-default tıklayarak spi-vfx aşağıdaki görseldeki gibi seçelim.

    Renk Gammasında spi-vfx aktif olduğu zaman Viewport ekranımızın hemen üstte Film (DCIP3) seçeneğini denemek için Log (sRGB) seçeneğine alalım.

    Viewport'umuz hazır Log (sRGB) Gamma'sındayken mantığını anlamanız için hemen bir deneme yapalım. OpticalFlares efekt plugini sahnemizi uygulayalım. Aşağıdaki görselde gördüğünüz üzere bozulma olmadan temiz şekilde sonuç verdi. Film (sRGB) Linear Gammasına aldığımızda final sonucu görmekteyiz. Normalde bu tarz ışık efektleri Linear Gamma mantığında çalışır. OCIO renk uzayı bunu kendine göre ayarlayarak LOG Gamma'sına çevirir. Şimdi testimizi yaptığımıza göre, OpticalFlares efektimizi silelim.

    3ds max VRay render aldığımız EXR Linear Gamma'sına sahip dosyamızı Nuke içerisine alalım. Merge Node ile video göselimizi birleştirelim. Aşadaki görselde gördüğünüz üzere uçağımızın giriş Gamma'sına hiç birşey yapmadan LOG Gamma şeklinde görüyoruz. Ama Film (sRGB) aldığımızda uçağımız Kelvin ayarı ısınmış olarak gelmiş. Uçağın Read Node işaretliyken klavyeden G harfine basarak Grade renk efektini çağıralım.

    Uçak EXR Read Node bağlanmış Grade Node içeriğindeki Gamma renk ayarının mavi tonu biraz artırarak uçak render görselimizi soğutarak videomuza göre dengeleyelim.

    Viewport ekranımızda sönük kalmış yine aynı şekilde Viewport ekran üsttündeki menülerde f ve γ ayarlarımızı gözümüze göre ayarlalım. Başka işlemler varsa onlarıda bitirdikten sonra render çıktısı alalım.

    Render için Merge Node seçilmiş iken klavyeden W harfine basarak Write Node çağırarak bağlayalım. Sağ menü penceresinde çıkış ayarlarımızı yaptıktan sonra. Çıkış renk ayarı olan colorspace kısmına hiç müdale etmeden render çıktımızı alıyoruz. Çünkü spi-vfx o kısmı otomatik ayarlamakta.

    nuke ucak-005.jpg

    Aşağıdaki görseller başlağıçtan finalle doğru olan aşamalarını görmekteyiz.


    • Nuke - OCIO ACES

    OCIO ACES Gamma renk profili görsel efekt (VFX) özel alanlarında kullanılır. Dolby Vision HDR veya REC-2020 Gamut sahip çalışmalarda kullanılır. ACES Gamut alt sınıftaki bütün Gamutları %100 destekler. İçeriye alınan LOG Gamma'lı video görsellin ayarlarını yapıltıktan sonra LINEAR Gamma'ya sahip Alpha kanalına sahip MOV dosyaları otomatik olarak LOG Gamma'ya çevirir. Bu çalışmanın iş akışını nasıl doğru mantıkda ilerlediğini size göstereceğim.

    Nuke yazılımın alt kısımdaki Node Graph bölgesinde mouse okunu üzerine getirerek, klavyeden S tuşuna basalım. Aşağıdaki görseldeki gibi sağ taraftaki panelde Project Settings menü içeriği gelecektir.

    Project Settings menü içeriğinde Color menü kısmına tıklıyoruz. Burada color management kısmında Nuke yazan yere tıklayarak OCIO aktif ediyoruz.

    OCIO config kısmında nuke-default tıklayarak aces_1.0.1 aşağıdaki görseldeki gibi seçelim.

    OCIO config kısmında aces_1.0.1 seçtiğimizde görselimiz canlanmış LINEAR Gamma şeklinde gösterir.

    OCIO-ACES renk uzayı LINEAR Gamma şeklindeyken LOG Gamma şekline almak için, aşağıdaki görseldeki gibi yapalım.

    Şimdi planımıza silahın ucuna ateş etmiş gibi görsel efekt işlemleri yapmaya başlayabiliriz. Daha önceden çekilmiş Alpha kanallı (Matte) Muzzle Flash videosunu içeriye alalım.

    Nuke içerisine alınan malzemenin colorspace kısmı normalde otomatik ayarlaması lazım ama biz kontrol ederek garantiye alalım. Ayarlarımız aşadaki görseldeki gibi ACES - ACEScg olmalıdır. İçeriye alınacak ve birleştirilecek video malzemeler için ayarlarımız şu şekilde.

    • LINEAR Gamma görseller için= ACES - ACEScg seçilmeli.
    • LOG Gamma görseller için= ACES - ACEScc seçilmeli.

    LINEAR Gamma'ya Sahip Muzzle Flash videomuzu aşağıdaki görsel gibi ayarlarsak temiz birleştirme yapmış oluruz.

    Nuke içerisine aldığımız ateşimize Sapphire Glow ve ortama OpticalFlare plugin ile efektlerimizi verdik. Bu iki plugin efekt LINEAR Gamma'ya sahip efektlerdir. OCIO ACES renk uzayı Gamma'sı sayesinde videomuzun üzerine LOG Gamma şeklinde yerleştirir. Ve bu efektler oradaymış gibi durduğundan dolayı renklendirme için temiz sonuçlar alırız.

    Nuke sahnemizdeki bütün işlerim bitirdikten sonra, Klavyeden w harfine basarak çıkış için aşağıdaki görseldeki gibi NODE'larımıza bağlayalım.

    Çıkış ayarlarımızdaki colorspace kısmı ACES - ACEScc olacak şekilde yaparsak görsel efektli sahnemiz LOG Gamma şeklinde render alırsınız. Ve içeriye aldığımız ham video görselle render çıktımızı karşılaştırırsanız efektler dışında bir değişim göremezsiniz.

    Görsel efekt (VFX) sahnemize yerleştirip ve birleştiğimiz elementler ordaymış gibi olacaktır. Böylelikle renklendirme işlemi bittiğinde izleyici bu planda görsel efekt yokmuş izleyecektir. Bu da işin ne kadar doğru yapıldığının gösterecektir.


    REKLAM


     

    • BMD Digital Fusion

    1987 yıllarında New York Production & Design (NYPD) tarafından geliştirildi. Yazılımın ilk versiyonu MS-DOS ortamında çalışmaktaydı. Hollywood piyasısına giriş için eyeon Software Inc. ticari satış için özel olarak kurularak yazılımı Kanada Toronto'ya taşıtılar. 2014 yılında Blackmagic Design, eyeon Software Inc'i satın aldı. BMD firması bedava versiyonu yaparak sektöre sonuk getirmiştir. Günden güne Digital Fusion yazılımı daha da iyi geliştirilmektedir.

    Digital Fusion içerisine LOG Gamma'ya sahip videomuzu LOADER  (LD) ile içeriye alalım.

    Fusion genel.jpg

    3ds max ile *.EXR formatındaki renderimida Digital Fusion içerisine alalım ve aşağıdaki görseldeki gibi MERGE ile bağlayalım. Uçak renderi gördüğünüz üzere LINEAR Gamma şeklinde geldi.

    Uçak renderi düzeltmek için aşağıdaki görseldeki gibi Tools kısmında Film>Cineon Log Node ile sahnemize bağlayalım.

    Şimdi uçak renderimizi video görselimize göre dengeleyelim. Sağ taraftaki Cineon Log menüsündeki Mode kısmında Log to Lin kısmını Lin to Log olarak değiştirelim. Log Type kısmı ise Cineon şeklinde kalacak. Black Level seviyesini ayarlayalım. Ardından Film Stock Gamma ve Conversion Gamma ayarlarımızı aşağıdaki görseldeki gibi ayarlarımızı video görsele göre ayarlayalım.

    EXRLOG-02.jpg

    Gördüğünüz üzere uçak renderimiz, LOG Gamma şeklinde. Video görselimize göre dengelemiş olduk.

    Ucak-03.jpg

    Sırada Viewport ekranımızı LINEAR Gamma ayarlarımızı yapmaya geldi. Bu iki türlü olmaktadır ilki hızlı çözüm olan kısım. Aşağaki görselde Viewport ekranımızın hemen en sağ altındaki butona bastığınızda Viewport ekranımızın sağ alt kısmında Gain ve Gamma kontrolleri gelecektir. Gain biraz açalım Gamma ayarını ise biraz kısarak gözümüze göre ayarlayalım.

    Anternatif Viewport ekranı Gamma ayarı ise, ekranın alt kısmında LUT yazan butondur. LUT butonun hemen yanındaki yukarı ok bastığınızda bir menü açılır. Bu menü listesinde Log-Lin View LUT seçelim. Tekrardan aynı oka basalım, bu sefer Edit... seçelim.

    Açılan pencerede aşadaki gibi olan ayarlarımızı sağ taraftaki menü gibi ayarlarımızı değiştirelim. Tabii sizin görselle göre değişiklik olabilir. Kendi gözünüze göre ayarlayabilirsiniz.

    Viewport ekran ayarlarımızı doğru seviyeleri getirdiğimizde LOG Gamma'lı Viewport ekranımız LINEAR Gamma'ya göre çevirmiş oluruz.

    Render aldığımız uçak görselimiz ısısını biraz sıcak kalmış onu Tools>Color>White Balance efektini sahnemize aşağıdaki görseldeki Node gibi bağlayalım. Sonra uçak renderimizi planımıza göre birazcık soğutalım.

    Fusion üzerinde görsel efekt (VFX) sahnemizi bitirdiğimizde. Saver Node Merge Node'na bağlayarak. Çıkış Gamma ayarlarımızda hiçbir şekilde ellemiyoruz.

    Write.jpg

    Görsel efekt (VFX) sahnemiz temiz bir şekilde, renklendirmeye hazır olmuş durumda.


    • Autodesk Flame

    Autodesk Composite geniş bir aileye sahiptir. Flint, Flame, Smoke gibi yazılımları eski teknoloji olan CINEON desteklemekte. Aşağıdaki Combustion hakında dersteki gibi Autodesk renk uzayında çalışmaktadır. Ama yinede yeni teknoloji olan OCIO (OpenColorIO) %100 destek vermektedir. Aşağıdaki 2 adet video Autodesk Color Management ve OpenColorIO (OCIO) renk uzaylarının mantığını anlatmaktadır.


    • Autodesk Combustion

    Combustion versiyon 2008'den sonra piyasaya çıkartılmayan, ölü bir yazılımdır. Eski teknoloji olan CINEON %100 desteği destekler. Yeni teknoloji olan OpenColorIO (OCIO) renk uzayını malesef desteklemez.

    Video LOG Gamması sahip planımızı Combustion içine alalım. Videomuzu hiç bir şekilde renk uzayını bozmuyoruz.

    Combustion-001.png

    İçeriye aldığımız sahneyi KEYING işlemini bitirdik diyelim. Düzeltmelerimizi temiz bir şekilde yaptık.

    Combustion-002.png

    KEYING sahnenin arkası yerleştirilecek ortam 3ds max'te çıktısını Linear Gamma şekilde render alıyoruz.

    Combustion-003.png

    3ds max Linear Gamma renderimizi, *.TGA Targa formatında şeklinde içeriye alıyoruz. 

    Combustion-004.png

    KEYING yaptığımız plana 3ds max renderini sahneye otutturuyoruz. Ama nedense LOG Gamma'sına sahip videomuzla uyumsuz olmuş şekilde. Çünkü 3ds max renderimiz Linear Gamma'sına sahip olduğunda dolayı.

    Combustion-005.png

    Footage içerinde Output kısmında Use LUT aktif edelim. 8 bit derinliği olan kısmı 10 bit yapalım. Renklendirme yaparken önemli bir nokta. Output kısmında Use LUT aktif ederken alt kısımda LUT Editor kısmı geldi. Viewport ekranımızdaki videomuz biraz canlanmış ve renklenmiş olarak görüyoruz.

    LUT Editor kısmında Straight tıklayarak Linear to Log aktif ediyoruz. Bu seferde arkada 3ds max renderimiz aşırı puslu oldu.

    Linear to Log modunun sağ tarafından bu aşırı puslu arkaki görselimizi öndekine eşitleyecez. Bunu yaparken Referans White, Black ve Film Gamma ayarlarını oynayarak eşitliyoruz. Düzeltilen görselimizi test yapmamız gerekir. Renklendirmeye gitmeden önce kontrol etmemiz gerekir.

    Viewport ekranımızı mouse ile sağ klik yada F10 basarak View LUT>Edit LUT penceremizi açalım.

    Combustion-012.png

    Açılan View LUT penceresi sadece Viewport ekranı için Linear veya Log Gammasını aktif eder. Kesinlik videoyu render aldığınızda müdale etmez. Sadece görmeniz için Gamma'yı değiştirir. Açılan pencerede Method menüsündeki Straight kısmını Film Look olarak değiştirelim.

    Başta Viewport çalışma ekranımız parlak olarak gelir. Düzeltmek için Data Source kısmı Linear'ken Log Gamma'ya çevirince düzelir. Videomuz daha koyu olduğunu görüyoruz.

    Koyu videomuzu Exposure 0 iken -1 yaptığımızda referans görüntümüz ortaya çıkmış olur. Gönül rahatlığıyla çalışmamıza devam edebiliriz.

    Combustion yazılımıyla bu şekilde görsel efekt çalışmaları yapabiliriz. Başta dediğimiz Combustion ölü bir yazılım sadece mantığı algılamanız için çalışmayı gösterdim.


    • Adobe After Effect

    After Effect üzerinde bu tarz Gamma ayarları malesef yok. Ama merak etmeyin Imageworks bunu düşünerek OpenColorIO (OCIO) plugini yazmışlar. Aşağıdaki video ile nasıl yapılacağını, detaylı şekilde anlatmaktadır.

    Aşağıdaki download linklerinden, indirerek kurulum yaparak çalışmaya başlayabilirsiniz.

    OCIO After Effect Plugin Download Link

    Win | Mac



    • Video RAW Ayarları

    Görsel efekt için Composite yapılacak sahnelerde Colorist tarafında video görselin hangi RAW ayarlarında olması gerektiğini önden konuşulması lazım. Bunlar KELVIN, TILT ve renk uzayı gibi ayarları gibi detayların size bilgi olarak verilmesi gerekir. Böylelikle renklendirmede filmde bir tutarlılık olacaktır.

    raw.jpg


    Türkiye'de Görsel Efekt

    Türkiye piyasasında iyi görsel efekt yapan var, malesef kötü iş çıkartanlar da var. Görsel efekt yaptığını zanneden bazı arkadaşlarımız var. Ülkemizde görsel efektte en çok yapılan hatalarda biri LOG Gamma videolara görsel efekt görselleri LINEAR Gamma şeklinde birleştirerek render çıktılarını renklendirmeye  hatalı şekilde yollarlar. Diğer hata ise LOG Gamma ham planının ışığıyla oynayarak renklendirme işlemine yollamaları.

    • Doğru Görsel Efekt Sonucu

    Aşağıdaki görselde ham halinden, görsel efekt uygulanmış ve renklendirmesi yapılmış şekilde görmekteyiz. Doğru basit ayarlarla, görsel efekt oradaymış gibi durarak, ayırt etmek imkan hale gelecektir.

     

    • Hatalı Görsel Efekt Sonuçları:

    1nci hata LOG Gamma'ya sahip ham video görselimize LINEAR Gamma'ya sahip ateş efekt videosunu birleştirilmiş halleri. LOG Gamma video görselle LINEAR Gamma sahip efektle render çıktısı alınması.

    2nci hata ise LOG Gamma'ya sahip ham video görsellimize LINEAR Gamma'ya sahip ateş efekt videosunu birleştirilmiş halinden. LOG Gamma'li ham videomuza ışık ayarlarını bozarak render çıktısı alınması.

    Doğal olarak görsel efektlerde renk yanması veya ışık seviyesinde patlama ve yırtılma olacaktır.

    Umarım görsel efekt (VFX) planları, renklendirmeye gönderilirken bu tarz hatalarla karşılaşmayız. Lütfen Colorist'leri üzmeyin artık. :)

    2 Comments

    DaVinci Resolve Tarihçesi

    Comment

    DaVinci Resolve Tarihçesi

    DaVinci Resolve Tarihçesi

    • Wiz

    1982 yıllarında Wiz firması tarafından geliştirilen da Vinci Classic’in ilk temelleri VTA Teknolojileri tarafından bir Apple bilgisayarın içinde kurularak atıldı. Yazılım EPROM chip üzerine yazıldı. Wiz, kişiselleştirilmiş harici kontrol paneline sahip olan ilk renk düzeltme sistemiydi. Aynı zamanda dahili birincil ve ikincil renk işlemeye sahip ilk renk düzeltici ünvanına sahip oldu.

    • da Vinci Classic

    1984 yıllarında da Vinci Systems, Hollywood piyasasına sunuldu. Zamanının devrim niteliğine sahip bir sistemiydi. Motorola 68000 Multi Bus işlemcili bilgisayar, renk kontrol paneli ve Rank Cintel Telecine film oynatma cihazıyla birlikte satılıyordu. Erken modellerde sadece renk düzeltme kontrolleri düğmesi vardı; trackball (Renk Topları) kontrolü daha sonra tanıtıldı.

    dsc_0036.jpg
    • da Vinci Renaissance & Renaissance 888

    da Vinci RenaissanceClassic'i takip eden ve 1990'dan 1993'e kadar üretilen analog bir sistemdi. Classic'e benzerdi, ancak 3,5" disketli Motorola 68020 Multi Bus 1 sisteminde çalışıyordu.

    DV888.png

    da Vinci Renaissance 888’in yukarıdaki sisteme benzer özellikleri vardır. Ancak analog video işlemenin yerine 888 dijital video sistemine geçirildi. Bu sistem 1992-1998 yılları arasında üretilmiştir.

    • da Vinci 2K & 2K Plus

    1998'de üretilen da Vinci 2K renk düzelticisi, SDTV, HDTV ve 2K formatlarını destekleyen tamamen yenilenmiş bir renk düzeltme sistemiydi. Daha sonraki sistem, geliştirilmiş renk düzeltici araçlara sahip 2K Plus, Thomson-GrassValley'nin Spirit Datacine ve Cintel'in C-Reality & ITK Millennium gibi ileri teknoloji DataCines gibi telesinelerinde kullanıldı. 

    qqq2k.jpg

    Daha sonraları IBM PC tabanlı kendi bilgisayar sistemine geçildi. Red Hat Linux işletim sistemi üzerine yazılım entegre edildi. 

    2k sistem.png

    Yukarıdaki görselde bu bilgisayar sistemini görmekteyiz.

    eski.png

    Yukarıdaki görsel daVinci 2K yazılımına aittir.

    da Vinci 2K PDF kitapçığını indirmek için tıklayınO yıllardaki yazılıma bir göz atmanızda fayda var.

    sgi.png

    Yukarıdaki görsel SGI O2 bilgisayara aittir.

    da Vinci 2K  yazılımı daha hızlı sonuç alabilmek için SGI (Silicon Graphics Inc) O2 bilgisayar üzerine taşındı. Telesine denetimine ek olarak, Betacam kaset okuma/yazma uygulamaları için 2K'lar sıklıkla kullanılmıştır.

    • da Vinci Academy

    1998 yılında gittikçe artan Colorist sanatçılarına özel eğitim vermek üzere, da Vinci Academy kuruldu.


    REKLAM


    • da Vinci Resolve

    2004 yılında da Vinci Systems ilk kez yazılıma Resolve ismini verdi. Yazılım hala 2K panel üzerinde çalışıyordu. Yazılıma SD, HD, 2K ve 4K çözünürlük desteği geldi.

    Screen Shot 2017-03-05 at 1.37.49 AM_zpscq65g1uj.png

    Yukarıdaki görsel da Vinci Resolve 5nci versiyonuna aittir.

    • da Vinci Resolve Impresario

    2008 yılında NAB 2008 Resolve'un yeni renk paneli Impresario tanıtıldı. Gerçek anlamda kullanıcı dostu olmuştu.

    Da_Vinci_Impresario.png

    Yukarıdaki görsel da Vinci Resolve Impresario kontrol paneli.

    • BMD DaVinci Resolve

    2009 yılında da Vinci Resolve sistemini Avusturalya firması olan Blackmagic Design CEO'su güzel insan  Grant Petty satın aldı.

    1348544721673.jpg

    Blackmagic Design firması zaman içinde yazılımı geliştirilerek mükemmel hala getirmiştir. BMD Da Vinci Resolve 2011 yılında ise version 8 ile gelen yenilikçi 3-Way Color Wheels (3 Yönlü Renk Tekerleği) paneli yazılıma dahil edildi. 2012 yılında DaVinci Resolve Windows PC'leri desteklemeye başladı. Şu sıralar yazılım 3 ayrı işletim sistemini desteklemektedir. Bunlar MAC OS-Windows-Linux işletim sistemleridir. Bu çeşitlilik kullanıcılara büyük özgürlük vermektedir.

    Yukarıdaki görseller eski versiyondan yeni 14'ncü versiyona kadar, renk araçlarının geliştirildiğini görmekteyiz.

    • BMD DaVinci Resolve 14

    Yeni olan DaVinci Resolve 14 versiyonunun renk üzerine birkaç özelliğin gelmesi dışında özellikle kurgu ve mix işlemlerinde güçlü bir ses tasarım yazılımı olan Fairlight entegre edildi. Kurgu kısmı ise yüksek verimlilik verecek şekilde hızlandırıldı. Artık oynatırken takılmadan işlerinizi izleyebiliyorsunuz. İş ağı, üzerinde çoklu çalışma yapılacak şekilde tasarlandı. Genel olarak baktığımızda yazılım tek başına bütün post prodüksiyon işlerini tek başına kusursuz yürütebilecek konuma gelmiştir.

    responsive-md.jpg
    • Günümüz DaVinci Resolve Panelleri

    2017 yılında 2 panel daha Resolve ailesine katıldı. Bunlar Resolve Micro Panel ve Resolve Mini Panel.

    intro-faster.jpg

    Türkiye Fiyatları:

    • BMD DaVinci Resolve (Lite) Yazılım : Bedava
    • BMD DaVinci Resolve Studio Yazılım : 355$
    • BMD DaVinci Resolve Micro Panel : 1.209$
    • BMD DaVinci Resolve Mini Panel : 3.639$
    • BMD DaVinci Resolve Advanced Panel : 36.445$

    BMD DaVinci Resolve web sayfası üzerinden inceleyebilirsiniz.

    Ürünleri satın almak ya da incelemek için Blackmagic Design Türkiye distribütörlüğünü üstlenen Mediacast firmasına başvuru yapabilirsiniz.

    complex02.jpg

    Comment

    Profesyonel Renk Kalibrasyonu

    2 Comments

    Profesyonel Renk Kalibrasyonu

    Renk Kalibrasyonu Nedir?

    Son çıkış görüntüleme cihazları olan monitör ve projektör için geliştirilen, ışık ve renklerin doğrulamasına kalibrasyon denir. GAMUT, COLOR TEMP, GAMMA, CONTRAST, BRIGHTNESS ve RGB tonlarını aşama, aşama kalibre ederek, görüntülemedeki en doğru renkleri yakalamamızı sağlar.

    Görüntüleme cihazları kalibrasyon edilmediği zaman, yapılan işlemlerin ne kadar doğru değerlerde olduğunu tam anlamıyla bilemiyoruz. Bir projeyi renklendirme yaptığımızda hem çalışma ekranımız hem de video çıkış referans ekranımızda gördüğümüz renkler, sinema salonunda koyu/parlak ya da renkleri kaymış değerlerde görmemiz mümkündür. Bu da müşteriyle ilişkinizi can sıkıcı bir duruma getirebilir. Bu kötü durumu işe başlamadan önce düzeltme yapmak tabi ki mümkün. Bir SMPTE renk bar'ı açarak bir kısma kadar elle kalibrasyon yapabilirsiniz. Ama en saf doğru değerleri Renk Metre (ColoriMeter) ve kalibrasyon yazılımıyla elde edebiliriz.

    • Kalibrasyon Çeşitleri

    • 1- SMPTE + Elle Kalibrasyon.

    • 2- Renk Metre + Kalibrasyon Yazılımı + Elle Kalibrasyon.

    • 3- Renk Metre + Kalibrasyon Yazılımı + Otomatik Kalibrasyon.

    • 4- Renk Metre + Monitör + Otomatik Kalibrasyon.




    Standartlar

    Elektronik birimleri ve video sinyaller için kullanılan SMPTE, IRE, GAMMA ve COLOR TEMP gibi standartlar bizlere yol gösteren pusulalar gibidir. Bu standartları bilmemiz halinde, bizlere doğru kalibrasyon için kılavuz olacaklardır.


    • SMPTE

    SMPTE açılımı ise Society of Motion Picture and Television Engineers (Sinema ve Televizyon Mühendisleri Topluluğu). SMPTE Renk Bar'ı sinema ve TV için kullanılan bir test şablon türüdür. Bu şablonun bileşenleri her yerde standart olarak bilinir. Ayrıca bu şablonlar çoklu kamera çekimlerini birbirleriyle kalibre etmek için de kullanır.

    bar.jpg

    • IRE

    IRE açılımı ise Institute of Radio Engineers (Radyo Mühendisleri Enstitüsü). 100 IRE değeri, bir video sinyalinde siyahtan beyaza (gölge/parlak) kadar olan ışık ve renk ton aralığı olarak tanımlanır. Bunlar 0-100 aralığındaki Luma ve renk değerlerini en doğru kalibrasyon ayarlarına getirmemizi sağlayacak aşamalı bir birimdir.

    • Siyah (gölge tonlar)  0 (0)
    • Gri (orta tonlar) 512 (50)
    • Beyaz (parlak tonlar) 1024 (100)

    Smart TV ve bazı özel video monitörlerde kalibrasyon için her birim IRE'yi adım adım ayarlanması gerekecektir. Örneğin IRE 30 olan aşamada RGB ve Luma değerlerini dengelenmesi lazım. Bu işlemi 0 ile 100 IRE aralığındaki bütün IRE adımları doğru renk tonları ve ışık için aynı şekilde kalibre edilmesi gerekir. Tabi ki bu adımlar, zaman olarak uzun sürecektir. Ama en doğru renk tonu ve ışığı ayarlamış olacaksınız.

    Smart TV'lerde iki farklı IRE bölümü vardır. Bunlar 20 Point IRE (5/100) 5'er adımlık kalibrasyon yapılmalı. 2 Point IRE ise 2 adımlıktır. Low ve High (Gölge ve Parlak) kısımları Luma ve RGB tonları kalibrasyon yapmaya imkân sağlar. Belli bir kısmı kalibrasyon yapabilirsiniz. Ama 20 Point IRE ile kalibrasyon yapmak daha doğru değerler verir.


    • ISF

    ISF açılımı Imaging Science Foundation (Görüntüleme Bilim Kurumu). Temelin de IRE ünitesi barındırır. Genelde Smart TV ve video referans monitörlerinde görmek mümkün. Görüntüleme cihazınızın menüsünde ISF kısmı var ise çok iyi bir görüntüleme cihazına sahipsinizdir.

    • ISF Gece/Gündüz

    Smart TV'ler iki adet ISF bölümü vardır. Bulundunuz mekânda pencere var ise, bu ISF'lerden birisini gündüz diğerini ise geceye göre kalibrasyon ayarlayabilmeniz içindir. Genelde evler için uygulanır, evinizdeki Smart TV için bu ISF'leri uygulayabilirsiniz.


    •  GAMMA γ

    Bilgisayar, kamera için ve son çıkış olarak kullanılan monitör, TV ve projektörler için aydınlık (Bright) belirlemeye yarayan çarpana verilen addır. Bu sembol (γ)çarpan için kullanılır, Yunan alfabesindeki γ GAMA sembolünden gelmektedir.

    Bu eğriler GAMMA γ 1.0 - 1.8 - 2.2 -2.4 - 2.6 - 2.8 gibi sınıflandırarak standart hala getirttirilmiştir. Windows, Mac, TV ve Video standartları ise GAMMA 2.2 olarak belirlenmiştir.

    GAMMA γ 2.2 doğru seçenektir.


    • Color Temperature (Renk Sıcaklığı)

    Görüntüleme cihazlarımızın en temel ayarlarından birisidir. Renk Sıcaklığı Kelvin ölçü birimi değerleriyle belirlenir. Görüntüleme cihazları genelde 9300K kadar olan sıcaklığı desteklerler, ama bu Kelvin yanlış sıcaklıktadır. Renklerimiz çok daha soğuk tonlarda görünecektir. Ve işimizin renkleri yanlış görmemizi sebep olur. Gerçek dünyamızdaki doğru renkleri görebilmemiz için, görüntüleme cihazlarımızın beyaz noktası (White Point) denilen kısmı. D65 yani 6504K Kelvin olarak seçmemiz, en doğru renk sıcaklığını elde etmiş oluruz.

    Görüntüleme cihazımız daha önce farklı bir Kelvin ayarındaysa D65 alındığında gözünüzün alışması biraz zaman alacaktır. Gözünüz D65 alışınca, daha önce ne kadar yanlış tonlarda iş yaptığınızı anlamış olursunuz.

     

    CIE 1931 XYZ Gamut renk uzayındaki, tam merkezindeki konum D65 Kelvin olarak belirtilir. Beyaz ayarı olarak bilinir.

    Aynı zamanda D65 6500K gün ışığından biraz daha soğuktur. Yukarıdaki görsel ekranların renk sıcaklığının nasıl olacağını görmekteyiz. Soldaki ekran D50 ortadaki ekran D65 ve sağdaki ekran 9300K'dir. Doğru ekran ortadaki D65 olandır. D65 dikkat ettiyseniz daha gerçekçi beyaz renkte görmekteyiz.


    • Luminance cd/m2

    Görüntüleme cihazların yayılan ışığın enerji miktarı cd/m2 (Candela metre kare) olarak hesaplanır. Bu değerler görüntüleme cihazları için genelde 80 ile 10000 cd/m2 aralığı olarak belirtilir. Kalibrasyon yazılımı, görüntüleme cihazınızın kaç cd/m2 değerde olduğunu soracaktır. Görüntüleme cihazınızın üretici web sayfasından marka ve model özelliklerinden bakarak bulabilirsiniz. Kalibrasyon bitiminde doğru ışık ayarı sonucunu görmüş olursunuz.

    2dlp5y0.jpg

    • Renk Profilleri

    Renk profillerini önceki yazılarımdan bahsetmiştim. Bir görüntüleme cihazların çoğu sRGB, Rec-709, DCI-P3, Rec-2020 gibi renk uzaylarını destekler. Çalışma yapacağınız Renk Profilini, kalibre yapılacak cihazın bu profillerden birisi veya birkaçını ayarlamanız gerekmektedir.


    • CMS Renk Yönetimi Sistemi

    CMS Color Management Systems (Renk Yönetimi Sistemi). Dijital görüntüleme cihazlarında, renk yönetimi, kamera, TV, monitör, projektör, film tarama/baskı makinası ve çeşitli cihazların renk gösterimleri arasındaki kontrollü standart bir çerçevede toplar. Genelde Kalibrasyon yazılımları CMS renk sisteminin üzerine kuruludur.


    • ICC Profili

    Windows üzerinde bulunan renk profili yönetimi’dir. ICC Profili açılımı ise International Colour Consortium (Uluslararası Renk Konsorsiyumu), bu renk profiline LUT’da diyebiliriz. Yazılım üzerinden veya elle kalibrasyon yapacağımız zaman bir *.icc uzantılı bir dosyayı saklar. Bu dosya sayesinde monitörümüzün her zaman ayarladığımızı renkleri monitörümüze uygular.

    Bu renk profilli Renk tonlarını, Gamma, Işık, Kontrast ve Renk sıcaklığı gibi bilgileri değiştirerek saklamamızı sağlar. ICC renk profili, monitör üzerine herhangi bir şekilde dosya aktarımı yapmaz. Yalnız Windows ile ekran kartı arasında yazılımsal şeklinde çalışır. Video çıkışın renk ve Luma’sını değiştirilen *.icc LUT'ti göstererek ekrana uygular, böylelikle doğru tonları görmemizi sağlamış olur.




    Renk Metre | ColoriMeter

    Renk Metre (ColoriMeter) ile kalibrasyon çalışma mantığı şudur. Kalibrasyon yazılımı bir renk veya ışık tonu değerini ekrana yansıtır. Ekrana oturtturulmuş Renk Metre (ColoriMeter) bu değeri okur ve yazılıma yolladığı değerleri Renk Metre (ColoriMeter) ile karşılaştırır. Yanlış değerlerdeyse kalibrasyon bitiminde. Yazılım bu değeri hesaplayarak CIE 1931 XYZ Gamut renk uzayındaki doğru konum çizgisine denk getirir. Böylelikle yazılımın ve Renk Metrenin (ColoriMeter) bütün ışık ve renk tonu değerlerin hesaplamasıyla doğru bir Gamut elde edilir. Bu da bize görüntüleme cihazlarımızdaki en doğru değerleri göstermiş olacaktır.


    • Renk Metre Sensör

    Görüntülemede kullanılan çıkış aygıtlarını renk profili ve kalibrasyon yapmak için kullanılır. Renk Metrelerin sensör kısmı filtrelemiş silikon foto detektörler kullanılır. Görünür spektrumdaki renk tonları ve ışığı okumasını sağlayarak sayısal veriye çevirir ve yazılımlar üzerinden hesaplama yaparak doğru Gamut renklerini bulmamızı sağlar.

    Renk Metreler, renk eşleştirme için CIE 1931 XYZ renk uzayı standartlarını destekler.


    • Renk Metre Tristimulus Filtreler

    Aşağıdaki görselde silikon foto detektör üzerine filtrelenmiş sensörün yapısını görmektesiniz. Bizim kullanılacağımız Renk MetreTritimulus filtrelenmiş türüdür. Satın alacağınız Renk Metre'yi mutlaka Tritimulus (ColoriMeter) türü olmalı.


    • Renk Metre Modelleri:

    Piyasa birçok marka ve model türü olan Renk Metreler mevcuttur. 160$ ile 20.000$ fiyat aralığında Renk Metreler satılmaktadır. Hepsinde aşağı yukarı aynı özelliğe sahiptir, yalnız bazı markalarda hız ve doğrulama konusunda artı eksileri vardır. Alacağınız Renk Metre hem bütçe hem de evrensel olmalıdır. Evrensel dediğim kısım ise bütün görüntüleme cihazlarını kapsayan marka model satın almanız işini kolaylaştıracaktır. Bilgisayar monitörünüzü kalibrasyon yaptıktan sonra Smart TV'nizi de kalibrasyon yapabilmelisiniz. Ben kendim X-Rite i1Display Pro uygun bulduğumdan dolayı satın aldım. Hem bütçe hem de yeterli bulduğum bir üründür.

    Yukarıdaki 2nci ve 3ncü görsellerdeki Renk Metreler ikisinin özellikleri aynıdır. Tek bir farkla C6 biraz daha hızlıdır.

    • SpectraCal C3: 149$
    • datacolor Spyder: 160$
    • X-Rite i1Display Pro: 225$
    • EIZO EX3: 250$
    • SpectraCal C6: 795$
    • BasICColor DISCUS: 790€
    • Colorimetry Research CR-100: 5.000$
    • Klein Instruments K10-A / K80: 7.000$
    • Photo Research Probes: 19.900$



    Kalibrasyon Yazılımları

    Renk Metreler (ColoriMeter) çalışabilmesi için aşağıdaki yazılımlara gereksinim duyar. Kalibrasyonsuz olan görüntüleme çıkış cihazları doğru RGB renk uzayı (Gamut), RGB renk tonları, Renk sıcaklığı, Işık, Kontrast ve Gamma ayarları gibi doğrulaması için bizlere yol göstererek rehberlik ederler. En doğru değerleri bizlere sunar.


    • Test Chart

    Kalibrasyon yazılımların üzerinde Test Chart (Test Tablosu) vardır. Bunlar çeşitli renk tablosu türleri vardır. Kullanacağınız renk uzayı (Gamut) gibi renk sayıları az ve fazla renkleri test etmemizi sağlar. Renk sayısı artıkça kalibrasyon esnasında süre kısa ya da uzun sürebilir.

    Bu renk tabloların sayısı artıkça kalibrasyon doğruluğu da artar. Süre olarak 2 dakika ile 5 saatte kadar aralıkta kalibrasyon sürebilir.


    • Light Illusion LightSpace 

    En iyi kalibrasyon yazılımlarındadır. LightSpace CMS'in tüm sürümleri, tüm farklı görüntüleme cihazları destekler. Profesyonel ve ev sineması görüntüleme cihazlarını %100 destekleyerek herhangi bir kısıtlaması yoktur.

    lightillusion.com

    Fiyat: 1875£

    Desteklediği Sistemler:

    • 1D/3D LUT
    • Multi Monitör Match
    • DaVinci Resolve+DeckLink

    Desteklediği Görüntüleme Cihazları:

    • Smart TV'ler + ISF
    • Bilgisayar Monitörleri
    • Projektörler
    • Referans Monitörler
    • Dijital Sinema Salonları

    Uyumlu Renk Metre (ColoriMeter):

    • X-Rite i1Display Pro
    • Klein Instruments K10-A / K80
    • EIZO EX3
    • Colorimetry Research CR-100
    • datacolor Spyder
    • BasICColor DISCUS
    • Photo Research Probes

    • DisplayCAL

    DisplayCAL, açık kaynak kodlu (OSS) bir renk yönetim sistemi olan. Argyll CMS'in ekran kalibrasyon ve profilleme yazılımıdır. PC, Mac ve Linux uyumludur. Aynı zaman BMD DaVinci Resolve için otomatik kalibrasyon yapmak mümkün. Bedava bir yazılımdır, ama isteğe bağlı bağış yapabilirsiniz.

    Aşağıdaki video DiplayCAL ile bilgisayar monitörüne otomatik kalibrasyon yapımını anlatan video ders.

    Aşağıdaki video DiplayCAL BMD DaVinci Resolve ile video çıkış referans ekran veya SmartTV otomatik kalibrasyon yapımını anlatan video ders.

    displaycal.net

    Fiyat: Bedava

    Desteklediği Sistemler:

    • 1D/3D LUT
    • DaVinci Resolve+DeckLink

    Desteklediği Görüntüleme Cihazları:

    • Smart TV'ler
    • Bilgisayar Monitörleri
    • Projektörler
    • Referans Monitörler

    Uyumlu Renk Metre (ColoriMeter):

    • X-Rite i1Display Pro
    • Klein Instruments K10-A / K80
    • Colorimetry Research CR-100 / CR-250-RH
    • Photo Research Probes
    • SpectraCal C3 / C6 / C6-HDR

    • SpectraCal CalMAN Ultimate

    Kalibrasyon için en başarılı bir yazılımdır. Birçok görüntüleme cihazını destekler. Kullanım olarak sizi yönlendiren rehberi sayesinde çok basittir. Hemen hemen bütün Renk Metrelerle uyumludur. İsteğe bağlı olarak ister full versiyon, isterseniz kullanacağınız sisteme göre sadece o paketi de satın alabilirsiniz.

    calman.spectracal.com

    Fiyat: 2995$

    Desteklediği Sistemler:

    • 1D/3D LUT
    • Multi Monitör Match
    • DaVinci Resolve+DeckLink

    Desteklediği Görüntüleme Cihazları:

    • Smart TV'ler + ISF
    • Bilgisayar Monitörleri
    • Projektörler
    • Referans Monitörler

    Uyumlu Renk Metre (ColoriMeter):

    • X-Rite i1Display Pro
    • Klein Instruments K10-A / K80
    • Colorimetry Research CR-100 / CR-250-RH
    • Photo Research Probes
    • SpectraCal C3 / C6 / C6-HDR

    • x-rite i1Profiler

    PC ve Mac tabanlı bilgisayarlar çalışır. Çok basit bir ara yüze sahiptir. Sadece kendi ürettikleri Renk Metreleri ile çalışır. Bir tek bilgisayar sistemlerinde çalışmaktadır.

    xrite.com

    Fiyat: Bedava

    Desteklediği Sistemler

    • Bilgisayar Monitörleri
    • Projektörler

    Uyumlu Renk Metre (ColoriMeter):

    • X-Rite i1Display Pro

    REKLAM




    Görüntüleme Cihazları

    Eski yeni bütün görüntüleme cihazları kalibrasyon yapıla bilinir. Bazı modeller ise fabrika ayarlı kalibrasyona sahiplerdir. Ama yenide güvenilmez olabiliyorlar, çünkü her mekandaki ortam ışığı farklı olacaktır.

    Bu cihazların bazı türleri kalibre yapılması farklı olabiliyor. Bilgisayar monitörleri, genelde işletim sistemi üzerinden değişikliği yapabilirken, bazı yeni modellerde ise kendi üzerinden donanımsal (HARDWARE) kalibrasyon yapılabiliniyor. Hatta 3D LUT yüklemesi bile yapabiliyorsunuz.

    10246976.jpg

    • BİLGİSAYAR MONİTÖRLERİ

    Windows ve MAC işletim sistemleri üzerinden *.icc profili yüklemesi yaparak kalibrasyon yapılır. Bu konuda kalibrasyon yazılımları sizleri yönlendirerek. Bu profilli sistem üzerine otomatikman yükler. Bazı markaların belli modelleri kendi üzerinden hiçbir yazılıma gerek duymadan otomatik kalibrasyon yeteneği vardır. Bazı monitörlerde kendi üzerine 3D LUT yükleme yeteneğine sahip türlerde mevcuttur.


    • SMART TV'LER

    Ev ve ofislerimizdeki Smart TV'lerde kalibrasyon edilebilir. 6 farklı mantıkta kalibrasyon uygulana bilinir.

    1. Video çıkış kartıyla (BMD DeckLink Capture) video yollayarak elle veya otomatik kalibrasyon yapmak.
    2. Ekran kartına bağlayarak bilgisayar ekran mantığında kalibrasyon yapmak.
    3. AVS-HD DVD şema ve renk grafikleriyle elle veya otomatik kalibrasyon yapmak.
    4. Renk Metre ve Google chromecast cihazı üzerinden MobileForge uygulaması ile kalibrasyon yapmak.
    5. Renk Metre ve elle kalibrasyon yapmak.
    6. Renk Metre ve yazılım ile otomatik kalibrasyon yapmak.

    • VİDEO REFERANS MONİTÖRLERİ

    Eski video referans monitörleri SMPTE bar'ı görsel sinyalini vererek, elle kalibrasyon yapmak mümkün. Yeni nesil video referans monitörleri ise kalibrasyon işlemi bittikten sonra. Monitörün kendi üzerine kalibrasyon sonrası 3DLUT vererek monitöre yükleyerek işlem yapabilirsiniz. Genelde set ve post prodüksiyon ortamında kullanılan monitörlerdir. En iyisi ve en doğru renkleri verebilen pahalı monitör türleridir.


    • VİDEO ASİSTAN MONİTÖRLER

    Genelde kamera üzerine takılan küçük boyutlardaki video asistan monitörler, referans monitörler aynı mantıkta 3DLUT yükleyerek kalibrasyon edilirler.

    Video Asistan Monitör Otomatik Kalibrasyon


    • PROJEKTÖRLER

    Monitörler aynı mantıkta kalibrasyon yapılır. Tek farkla monitörlerin ekranına Renk Metreyi tam yapıştırırken. Projektörler mantık 50cm ile perde büyüklüğüne göre 1m aralığında mesafede koymanız gerekir. Ve Renk Metrenin gölgesi perdeye düşmemelidir.

    Renk Metrenin (ColoriMeter) sensör gözü alt açıdan perdeye ortalayacak ve bakacak şekilde yerleştirilmelidir. Kesinlikle yan boşluklardan siyahlık veya başka ışık kaynağı gelmemelidir.

    DİKKAT!:

    Projektörün lens kısmına kesinlikle Renk Metreyi göstermeyin. Aksi taktirde projektörün aşırı yüksek ışığından dolayı Renk Metrenin sensör kısmı olan foto detektör bölümü, büyük zarar görebilir.




    Donanımsal Otomatik Kalibrasyona Sahip Monitörler

    Yeni nesiller monitörler artık kendi üzerinden dışarıdan yazılıma ihtiyaç duymadan. Sadece Renk Metre (ColoriMeter) ile kendi üzerindeki menüsüne girerek. Kalibrasyon yapmamıza olanak sağlar. Zaten olması gerekende budur. Coloristler için vazgeçilmez bir çalışma monitörüdür. Ama istenirse HDMI üzerinden video çıkış monitörü olarak kullana bilinir.

    Monitör 30 dakika açık kaldıktan sonra Renk Metre (ColoriMeter) monitörün USB bağlantısına bağlayarak ve gözü monitörün ortasına yerleştirerek. Monitör üzerindeki menüden kalibrasyon seçeneğine getirerek monitörü hızlı şekilde kalibrasyon edebilirsiniz.


    • HP DreamColor Serisi Monitörleri

    HP DreamColor teknolojisi sayesinde Color Correction ve Color Grading için şimdiye kadar yapılmış en doğru monitörlerdir. Gerçek 14-Bit olan monitör sRGB, AdobeRGB, REC-709, DCI-P3 veREC-2020 renk profillerinde destekler. 4K UHD çözünürlüğü kadar destekler.

    Aşağıdaki videoları izleyerek monitörle ilgili daha fazla bilgiye ulaşabilirsiniz.

    HP DreamColor monitörleri bu linkten HP.COM inceleyebilirsiniz.


     

    • BenQ PV Pro Serisi Monitörler

    BenQ PV Pro Serisi monitörler 14 bitlik renk derinliğine sahip sRGB, AdobeRGB, REC-709, DCI-P3 veREC-2020 renk profilleri destekler ve 3D LUT yüklemesine imkan sağlar. Monitör şimdilik 2.5K çözünürlüğe kadar destekler.

    • technicolor

    Hollywood için renk standartlarını belirleyen technicolor sertifikasına sahip olması artı bir özellik katmış.

    Technicolor_logo.svg.png

    Aşağıdaki videoları izleyerek monitörle ilgili daha fazla bilgiye ulaşabilirsiniz.

    • GamutDuo özelliğiyle aynı ekranda yan yana iki farklı renk uzayı görme özelliği vardır. Böylelikle renk karşılaştırma yapabilirsiniz.

    BenQ PV PRO serisi monitörleri bu linkten BENQ.COM inceleyebilirsiniz.

     


    • Asus ProArt Serisi Monitör

    ASUS ProArt monitörleri sRGB, AdobeRGB, REC-709, DCI-P3 veREC-2020 renk profilleri destekler. 14 bit renk derinliğine sahip ve 3D LUT yükleyebiliyorsunuz. 4K UHD çözünürlüğü kadar destekler.

    Aşağıdaki videoyu izleyerek monitörle ilgili daha fazla bilgiye ulaşabilirsiniz.

    • Asus PA329Q serisi monitörleri bu linkten ASUS.COM inceleyebilirsiniz.



    Kalibrasyona Hazırlık Aşamaları

    Kalibrasyona başlamadan önce bir dizi yapılacaklar sıralaması vardır. Bunlar görüntüleme cihazların bulunduğu mekânı hazırlamak, görüntüleme cihazlarını ısıtmak, Renk Metre ve yazılım ayarlarını yapılması gerekir.


    • 1-Mekanı Hazırlamak

    Çalışma ortamınızı iyi belirlemeniz lazım. Pencere varsa ışık girmeyecek şekilde kapatmanız gerekir. Mekânı üst açıdan aydınlatan ışıklarında kapatmanız gerekir. Işık olacaksa da kesinlikle ekran üzerine direk ışık yansıtmamalıdır. Işıkları duvara yansıtabilir ya da ekranların arkasına gizleyebilir. Işık seviyesi de düşük olacak şekilde olmalıdır. Aksi taktirde yapacağınız kalibrasyon yanlış olacaktır. Işıklarınızı 6500K türünde kullanmanız göz için rahatlık verirken, doğru kalibrasyon yapmanıza yararlı olacaktır. Projektör kullanılacaksa zaten sıfır ışık olmalıdır. İşin aslı mekânda ister ekran olsun ister projektör olsun, başka ışık kaynağı olmamalıdır. Karanlık mekân terci edilir, gerçek anlamda doğrusu da budur.

    Sinema için renklendirme yapılacaksa hiçbir şekilde ışık kaynağı olmalıdır. Karanlık oda olmalı ki en doğru renk ve ışık seviyelerinde renklendirme yapabilmeniz için gereklidir.


    • 2-Görüntüleme Cihazlarını Isıtmak:

    Monitör veya projektörü en az 30 dakika açık kalacak şekilde çalıştırmalıyız. Bu süre her görüntüleme cihazları için geçerlidir. Peki neden 30 dakika? Elektronik birleşenlerin değerleri daha iyi oturacağından tam performans sağlar. Açık kalacak süre boyunca, oynatılacak video içeri ise. Sürekli renkleri ve ışığı değişen bir video klip işimizi görecektir.


    • 3-Renk Metre (ColoriMeter) Hazırlamak:

    Renk Metremizi ekran üzerine, boşluk kalmayacak şekilde, tam oturacak şekilde ekrana ortalayalım. Kesinlik arasına dış etken ışığı girmemelidir. Aksi taktirde yanlış kalibre yapmamıza sebep olur. Doğru bildiğimiz renkler yanılmanıza sebep olur.


    • 4-Yazılım ile Kalibrasyona Başlatmak:

    Renk Metre üzerinden gelen ya da 3ncü parti yazılımların bizi yönlendirmesine takip ederek kalibrasyon yapmaya devam edelim. Final sonuca kadar aşamaları yazılım üzerinden takip ederek yönlendirmesini veya elle kalibrasyon için izin vererek bitirelim.




    Elle Kalibrasyon

    Elle kalibrasyon yapmadan önce monitör en az 30 dakika açık kalmalı. Monitörünüzün GAMMA ayarlarını 2.2 ya da GAMMA 2 şeklinde menü üzerinde bu seçeneklere getirin. Yine monitör menüsünde (COLOR) renk kısmına girin, burada D65 ya da 6500K seçeneğine aldığınızda monitörünüzü yaklaşık doğru GAMMA ve renklere getirmiş olacaksınız. Sıra da BRIGHTNESS (Işık) ve CONTRAST (Kontrast) ayarlamanız lazım.

    Ekran Genel Ayar Aralığı:

    • COLOR TEMPERATURE (Renk Sıcaklığı): Monitör: 6500K ya da D65  (Smart TV Warm 26500K)
    • BACKLIGHT (LCD Arka Işık)80/100
    • BRIGHTNESS (Işık): 40/60
    • CONTRAST (Kontrast): 75/85
    • COLOR (Renk Doygunluğu)40/60
    • TINT (Renk Tonu): 0
    • GAMMA (Gama): 2.2
    • SHARPNESS (Keskinlik): H&V 10/20

    Yukarıdaki değerler cihaza göre değişkenlik gösterebilir. Genel olarak yaklaşık doğru ayar değerlerindedir.


    • SMPTE BAR KALİBRASYON

    SMPTE renk test bar'ında belli ölçek seviyelerde renk ve gri tonlar görmekteyiz. Bunlar bazıları Kroma (Color Saturation), Işık ve Kontrast için referans alınır.

    • PLUGE BAR ÇUBUKLARI

    SMPTE barın sağ alt kısmında bulunan bölüme PLUGE Picture LineUp Generation Equipment. Bu siyah bölge içi 0 siyah değerinde olur, diğer 3 çubuklar ise farklı değerlerdedir. 1nci çubuk -2 siyah, 2nci çubuk +2 siyah, 3ncü siyah çubuk ise +4 değerindedir.

    Yukarıdaki görselde B bölümündeki görsel gibi görmüyorsanız eğer. Ekranınız koyu veya parlak şeklinde kalmış olabilir. Hemen bir SMPTE renk bar'ı açıp ayarlayınız.

    • KROMA AYARI

    Görüntüleme cihazlarımızın kendi menüsü üzerinde sadece mavi kanalı gösteren bir kısım vardır. Bu sadece video referans monitörlerde ve Smart TV'lerde mevcuttur. Smart TV'lerde bu menü Colour Filter kısmıdır. Blue (Mavi) kanalını seçinde aktif olur ve sadece mavi rengi gösterir.

    Üst kısımdaki renkler Sarı, Yeşil ve Kırmızı, alt kısımda da siyah olan bölümdeki tonlarla üsteki tonlar düz siyah bir çizgi olacak şekilde olmalıdır. Eğer siyah tonlardan alt kısımdaki gözüküyorsa Kroması (Saturation) yüksektir. Ayarlardan Kroması (Saturation) seviyeni düşürerek, daha uzun çizgi olacak şekilde. Düz çizgi olacak, seviyesine kadar getirelim.

    Yukarıdaki video, SMPTE renk bar'ı ile nasıl kalibrasyon yapılacağını anlatılmaktadır.


    • Smart TV AVS HD709

    Smart TV için AVS HD709 BluRAY/HD-DVD'sini buradan bedava indirebilirsiniz. Aşağıdaki video izleyerek, adım adım elle kalibrasyon yapabilirsiniz..

    Yukarıda video sahibi tarafından kaldırılmıştır. Benzeri video linki bulunduğunda paylaşım gerçekleştirecektir.

    Aşağıdaki görsellere tıklayarak Işık, Kontrast, Renk/Tint/Hue ve Keskinlik ayarlarınız için indirebilirsiniz. Smart TV'nizi bu şablonlarla kalibrasyon yapabilirsiniz.


    • ISF KALİBRASYON

    Aşağıdaki görselde ISF kalibrasyon öncesi ve sonrasını görmekteyiz. Kalibrasyon yapılmamış birkaç IRE bölgesi olduğunu görüyoruz. Kalibrasyon öncesi ve sonrası hallerini görmekteyiz. 10 adımlık siyahtan beyaza kadar gri skalayı Smart TV veya video monitörümüze video sinyal olarak yolladığımızda tonlar arasında bir farklı görürseniz eğer. Renk Metre ve ISF kalibrasyonu destekleyen yazılım ile kalibrasyon yapmanız gerekecektir.


    • BİLGİSAYAR

    Windows için kendi üzerindeki Renk Yönetimi (Color Management) çalıştırarak Genel Gamma, RGB Gamma, Işık ve Kontrast ayarlarınızı adım adım sizi yönlendirmesiyle ayarlarınızı yapabilirsiniz.

    Zor geldiyse eğer bilgisayar ekranlarını elle kalibrasyon için bedava olan Calibrize 2 yazılımını indirip kolayca kalibrasyon yapabilirsiniz.

    Aşağıdaki şablonlarla çok basit kalibrasyon ayarlarınızı yapabilirsiniz. Yuvarlak diskli şablon Işık ve Kontrast, sağdaki (RGBW) olan şablonla Gama ayarı yapmanız mümkün.

    KALİBRASYON İÇİN AŞAĞIDAKİ GÖRSELLERE TIKLAYINIZ

    4 ADET DAİRENİN İÇİNDEN BİRİNCİ DAİREYİ GÖRÜYORSANIZ MONİTÖRÜN GAMMA ve IŞIK AYARLARINIZ YANLIŞLIK VAR DEMEKTİR.




    Son Kontroller

    Kalibrasyon işlemleri bittik sonra birden fazla ekranımız varsa eğer. Ekran ışık ve renklerin kontrolü yapmamız lazım. Gözümüz bazı küçük detayları göremeyebilir. Kendim bulduğum bir tekniktir ve işe yarar sonuç verir.

    Şimdi bunun için bir fotoğraf makinası lazım olacak. Makinanızın Kelvin ayarını 6500K getirelim. Diyagram, Shutter ve Iso ayarlarımızda gözümüze göre patlak ve çok koyu olmayacak şeklinde, fotoğraf makinasının ekranına bakarak ayarlama yapalım. Fotoğraf makinası hiçbir şekilde ayarları otomatik ayarda olmamalıdır. Fotoğraf makinemizi bir tipoda sabit şekilde durmalı, sonra ekranlarımızın hepsini aynı çerçevede görecek şekilde kadrajlayalım. Ekranlarımıza aynı tür SMPTE bar'ı açarak sonrası içinde beğendiniz bir görsel varsa fotoğraflarını çekelim. Bir bilgisayar yardımıyla çektiğimiz karelerin içindeki ekranlar arasında karşılaştırma yapalım. Her ekran aynı sonucu vermelidir. Yanlış bir şeyler var ise ekranlarımızı tekrardan kalibre etmemiz lazım. Ama her şey doğru ise bu kalibrede rahatlıkla güvenle çalışabilirsiniz.

    Not: Çoklu monitör ekranların Luminance cd/m2 ışık sınırları farklı olabilir. Bu sorunu çözebilmek için COLOR MATCH desteği olan bir yazılımla kalibrasyon yapabilirsiniz.

    Canon-DP-V2420-02.jpg

    Doğru kalibrasyon yukarıdaki görseldeki erkanlar gibi görünecektir. İkisi de dengelenmiş durumda.

    Yanlış kalibrasyon yukarıdaki görseldeki erkanlar gibi görünecektir. İkisi de dengesiz durumda.




    Zamanla

    Yaptığımız kalibrasyonlar belli bir zaman aralığından sonra kayacaktır. Bu sebepten dolayı her 3 ay ile 6 ayda bir tekrar kalibrasyon yapmamız gerekir.

    Bunun sebebi ise görüntüleme cihazlarımızın elektronik birleşenlerin zamanla farklı değerler göstereceğinden renkler dede az bir farkla kayma söz konusu olacaktır. Bunun önüne geçebilmek için 3 ay ya da 6 ayda bir kalibrasyon yapmalıyız. Böylelikle her zaman doğru kalibrasyona sahip, görüntüleme yapabileceğiz.

    2 Comments

    Video Scope Nedir?

    Comment

    Video Scope Nedir?

    Video Scope

    Görsellerin ışık ve renk tonlarını analiz etmemizi ve okumamızı sağlayan bu Video Scope'lar, kurgudaki planların Işık ve Kelvin doğruluğunu saptamamıza yarayan matematiksel grafiklerdir. Video Scope içindeki referans grafikler bizleri doğru rotaya izalama yaparak, yönümüzü bulmamıza yol gösterir. VEKTORSCOPE ile renk doygunluğu ve cilt tonlarını düzenlemesini. WAVEFORM, PARADE ve HISTOGRAM ile Işık seviyelerini ve Kelvin ayarlarımızı düzenlememizi sağlayarak TV yayını ve sinema projektörleri için hatasız ve iyi seviyede videolar üretmemize yol gösterir.

    • Video Scope Türleri

      • VEKTORSCOPE
      • WAVEFORM
      • PARADE
      • HISTOGRAM

    • VEKTORSCOPE

    Vectorscopelar videomuzdaki renk dağılımların hangi rotalarlarda olduğunu gösterir. Renk tonlarını ve doygunluk aralığını ölçmemizi sağlar. Daire şeklindeki bu skopun çevresinde bir takım renk sıralaması vardır. Bunlar ana renkler olan R RED (Kırmızı), G GREEN (Yeşil) ve B BLUE (Mavi). Bir de ara renkler olan Y YELLOW (Sarı),  C Cyan (Turkuaz) ve M MAGENTA (Macenta) tonlarında oluşur.

    Bu dairenin merkezi renklerin (Chroma) Kroması soluk şeklinde görürlürken, dairenin kenarlarına yaklaştıkça renkler doygunlaşır (Saturation). Sınıra yakın bölgede renklerde yırtılma olacağını anlarız. Merkezinde ise 0 sıfır renk olacağını gösterir.

    Cilt Tonları

    Vectorscope'un bir diğer özelliği ise gerçek cilt tonlarını  (SKIN TONE) yakalamamızı sağlamasıdır. R RED (Kırmızı) ile Y YELLOW (Sarı) renklerin arasındaki referans çizgidir,  Beyaz, koyu veya diğer cilt tonuna sahip insanları videolardaki doğru rengini yakalamak adına aşağıdaki görsel gibi ten değerleri aynı izada olmalıdır.


    REKLAM


    • WAVEFORM

    WAVEFORM, (Işık Dalga Formu) videolarımızın LUMA (Işık) değerlerini ölçmemize yarayan güçlü bir araçtır. Alt kısmı 0 olan bölge gölge tonlarını, 512 olan bölge kısımda orta tonları ve en üst bölge ise 1023 olan yüksek parlak tonları görmemizi sağlar. RGB kanalları birbirinin üstüne bindirir, böylece hizalamalarını görebiliriz. 


    • PARADE

    WAVEFORM'la aynı mantıkta çalışır. Ama tek farkla. RGB kanalları olarak ayrı şekilde görmemizi sağlar. Parade Scope genelde Kelvin hatalarını düzeltmek için kullanır üst seviyede RGB kanallarını aynı çizgiye hizalamayı denk getirirseniz doğru Kelvin'e sahip oluruz.


    • HISTOGRAM

    HISTOGRAM, videomuzdaki ışık seviyeleri olan LUMA (Işık) değerlerinin seviyesini görmemizi sağlar. Aynı zamanda yukarıya doğru olan grafiğindeki her bölümün o yüzdesine karşılık gelen piksel yoğunluğunuda gösterir.

    Sol kısımlarda 0 sıfır olan değerleri tam siyah ve sağ tarafta ise 100 ayarlarsak görsellerimizi doğru LUMA (Işık) seviyelerine getirmiş oluruz. Böylelikle doğru seviyelerde düzgün kontrast görsellerimiz olacaktır. Aynı zaman da Kelvin düzeltmesi içinde kullanabiliriz.


    Videolarımıza uygulayacağınız LUT'ları çok iyi belirlemeniz lazım. Aksi taktirde sizi yanlış yöne aktarabilir. LUT verdikten sonra Işık, Gamma ve Kelvin ayarlarınızı Video Scope'lara bakarak yapın ki renklendirme işleriniz bir tutarlılık gösterebilsin.

    Comment

    LUT Nedir?

    12 Comments

    LUT Nedir?

    LUT Kullanım Alanları

    LUT dosyaları  iki türe ayrılır, ilki renk uzayı profilleridir. Bu profil LUT’ları kameraların LOG'lu çekimlerini referans mönitöründe doğru ışık ve renkleri göstermek için kullanılır. Örnek vermek gerekirse ARRI Alexa kameraları, çıkış mönitöründe REC-709 renk profili şeklinde gösterir. Kameranın Kelvin, ISO ve Diyagram ayarlarını düzgün şekilde yapmamızı sağlamış olur. Bu profil LUT’ları aynı zamanda Color Correction yazılımların üzerinde de mevcut, güncel versiyonlarını kamera üretici firmaların web sayfalarından indirilerek, renklendirme yazılımı üzerine yükleyebilir. Kameradan gelen LOG'lu videoları en doğru renklerini görmemizi sağlar. Tabii mönitörümüz düzgün kalibrasyon edilmişse.

    Diğer LUT dosya türü ise hazır tarz (LUT pack, stock) renkler ya da çeşitli Color Grading  tarzlarında bulunur, hızlıca filme uygulamamızı sağlar. Bu tarzları satın alarak ya da yazılım üzerinden kendimiz LUT tarzımı yaratabiliriz. Aynı zamanda bu LUT’ları kamera veya referans video monitörüne de yükleyebiliriz. Böylelikle çekim öncesi bir tarz çalışma yaparak, bunu renklendirmeye girmeden sette direk görmemizi sağlayabilir, renklerimizi set ortamında görebilir ve belli başlı sorunları hızlıca düzeltebiliriz.

    LUT Film Örnekleri

    PORTAKAL VE TURKUAZ RENK TARZI OLAN  HOLLYWOOD LUT

    LUT'lar renk düzeltme alnında yaratıcılıktan çok matematik ve bilimle alakalı yegane kısımdır. LUT'lar günümüzde oldukça popüler bir konudur. Görüntü yönetmenlerinden, kurguculara herkes LUT'larla ilgilenmektedir. Colorist olarak LUTların farkında olmalı, nasıl çalıştıklarını bilmeli ve LUTları başarıyla projeye uygulayabilmek için Prodüksiyonla, Post Prodüksiyon alanında çalışan insanlarla ortak hareket etmeliyiz. LUT'lar bir Coloristin bakış açısından bakıldığında aslında o kadar da zor bir konu değil. LUT'ların getirdiği yenilik bu işlemin tekrar edilebilir, paylaşılabilir ve hesaplanabilir bir hale getirmesidir. Aynı LUT değeri her projede aynı oranı ve değeri verir.