Color Correction | Renk Düzeltme

Sinemanın ilk yıllarında filmlerin renk skalası siyah-beyaz, yani gri tonlarındaydı. Sonraki yıllarda filmlere renk ve derinlik geldi. Bu renkli filmlerle yepyeni bir döneme gelinmişti. Tabii bununla beraber başa bela olan renk dengesizliği sorunları da ortaya çıkmaya başladı. Uzmanlar insan gözünün gördüğü renkleri yakalamanın ne kadar zor olduğunu anladılar. Eskiden renkleri yakalamak için ya kameranın önüne renkli filtre takarak, ya da laboratuvar ortamında film banyosunda kullanılan kimyasallar sayesinde analog şeklinde düzeltmeye çalışırlardı.

Şimdi ise dijital yazılımlar sayesinde bu düzeltmeler artık daha kolay ve verimli. Kamera çekimi esnasında ışık veya yanlış filtre kullanımıyla sıkça oluşan hatalar günümüzde hala devam etmektedir. Mesela dijital kameralarda geçerli olmak üzere, gündüz çekimlerinde yanlış Kelvin ile, ya da  Video seviyelerinde düşük-yüksek diyafram ölçüleri çekimlerde sık rastlanan hatalardır. Bunları düzenlemek için geliştirilmiş yazılımlar dengeleme ya da düzeltme yapmamıza olanak sağlamaktadır. Renk düzeltme işlemine girmeden önce filmin kurgusunun tamamlanmış olması gerekir. Kurgulanmış filmde önceki veya sonraki planların renklerini dengelemek artık mümkün olmuştur.


 

Renk Düzeltme Nasıl Yapılır?

 

  • Kelvin (Renk Sıcaklığı)

Sık rastlanan hatalardan birisi soğuk veya sıcak Kelvin hatalarıdır. Bunları yazılım üzerinde doğru Kelvin seviyelerine çekerek düzeltme yapılabilir. Bu da renklerin tekrar soğuk veya sıcak renklere getirilmesiyle mümkün. Soğuksa sıcak, sıcaksa soğuk Kelvin’e getirerek doğru rengi yakalayabilirsiniz.

 

  • Gain (Video Kazanç)

Düşük ışık veya patlak görseller yazılım üzerinde Kazanç’la (Gain) normal seviyelere getirilerek dengelenebilir. Düşük ışıkta olan bazı planları yükseltmeye çalışırken bazen resim üzerine aşırı Grain (tanecik – kumlama) oluşabilir. Bu sorunlar da Noise temizleme araçları sayesinde düzeltilebilir. Bu araç dikkatli kullanılmalıdır, aksi takdirde resimde flulaşma sorunuyla karşılaşılabilir.

 

 

ÖNEMLİ NOT:

Bir Renk Operatörünün (Colorist) 16 mm, 35 mm film kameraları, DSLR, Dijital Sinema (ARRI, RED, BMD vs.) gibi bütün kameraları ve ışık temel kurallarını bilmesinde fayda vardır. Buradaki amaç masa başında Görüntü Yönetmeniyle aynı frekansta uyumlu ve rahat çalışabilmesidir.  Ayrıca film seti başlamadan önce Görüntü Yönetmeniyle toplantı yapmalarında fayda olacaktır.

LIFT - GAMMA - GAIN - OFFSET




 

Color Grading | Renk Sınıflandırma

Bu göreceli bir durum olmasıyla beraber, Color Grading ve Color Correction arasında farklılıklar vardır. Bu farklılıklar hayal gücü ve renkte sınırların olmamasıdır. Film üzerine uygulamalarda atmosfer, duygular, hisler ve psikolojik etki gibi faktörleri de ön plana getirebilmesidir. Böylelikle film geneline bir tarz verilmiş olur. Color Correction yapılmış filmin sonraki aşamasında Color Grading için uygun ortam sağlandığında renklendirmeye başlanır. Color Correction yapılmamış her film projesinde süreç uzar. Color Grading Sinematografinin olmazsa olmaz en büyük parçasıdır. Çekim öncesinde oyuncunun giyeceği kostüm bile planlanır. Bu çekim yapılacak mekanlar için de geçerlidir. Sahne dekorları bile Color Grading’e göre tasarlanan bazı film projelerine rastlamak mümkündür.

 

Bazı Filmlerin Color Grading Örnekleri:



  • Renk Hissi

Film izleyen her seyirci filmin kurgusu içinde kendini kaptırmışken Color Grading kısmı izleyenin film içinde sürüklenmesine ve duygu olarak hayranlık hissetmesine neden olur. Öte yandan kalp hızının artması, gözbebeğinin açılması gibi psikolojik etkenlerle filmi beğenmesinde büyük rol oynar. Bir Coloristin renklerin psikolojideki etkisini bilmesinde büyük yarar vardır. Filmin genel temasına bu duyguları ve hisleri verebilmelidir.

 

  • Psikolojideki Renklerin Duygusal Anlamı

 

  • KIRMIZI: Sıcak, Ateş, Kan, Şehvet,Aşk, Güç, Cesur, Heyecan ve Agresif.
  • SARI: Zengin, Zeki, Enerjik ve Samimi
  • MAVİ: Yanlızlık, Üzüntü, Depresyon, Bilgelik, Güven ve Sadakat.
  • YEŞİL: Evrensel, Gençlik, Dinçlik, Sakin ve Barış
  • MOR: Asalet, Lüks, Zarafet, Romatizim ve Tutku
  • PEMBE: Sevgi, Narin, Sakin ve Yumuşak
  • SİYAH: Güç, Suç,  Kötülük, Keder ve Yas
  • BEYAZ: Saflık, Temiz ve Masumiyet

 

  • Bölgesel Renkler

Bazı filmler bölgelere göre ayrılarak renklendirilir. Akdeniz bölgesi renklerinde gerçek tonlar hakim olur ve daha canlı renklerle biraz film geneline sıcaklık verilirken, Kuzey ülkeleride havanın sürekli kapalı, puslu olmasından dolayı ortam renkleri soğuk, cilt teni ise daha cansız şekilde renklendirilir. Savaş filmlerinde ise atmosfer gereği gölgeler daha koyu olup soğuk tonlarda renklendirilmiş kasvetli tonlar kullanılır.

  • SARI olan bölgeler film gelenine sıcak patlak renkler şekilde renklendirilir.
  • YEŞİl olan bölgeler doğru renklerle, film gelenine hafif sarılık verilerek renklendirilir.
  • MAVİ olan bölgeler kasfetli soğuk tonlarla şeklinde renklendirilir.

 

Film Color Grading türleri:

  • Komedi-Aile: Canlı ve doğru renklerle renklendirilir.

  • Dram-Psikolojik: Cansız sönük renklerle renklendirilir.

  • Gerilim-Korku: Gölgeler daha koyu, görsellerin geneline ise mavi renklendirilir.

  • Aksiyon-Bilimkurgu-Fantastik: Filmin geneline mavi ya da yeşil verilerek ten rengine ise portakal rengi şeklinde renklendirilir.


  • Angel-A Filminin Enteresan Yapısı

Angel-A 2005 Yönetmen Luc BESSON

Angel-A filmine genel olarak baktığımızda Siyah-Beyaz (Gri tonu) şeklinde renklendirildiğini görürüz. Dikkatli baktığımızda patlayan seviyelerinde çok az da olsa mor tonu ile renklendirildiğini görürüz. Filmi bir arkadaşınızla izleyin, film bittiğinde yanınızdaki arkadaşınıza şu soruyu sorun. Film Siyah-Beyaz mıydı? Hayır, renkliydi diye cevap alabilirsiniz. Kesinlikle şaşırmayın, çünkü doğru Color Grading uygulanmış olduğunu anlarız. Color Grading renk evreninde sınırlar yoktur.

Renklendirme yaparken, lütfen hayal edin...

32 Comments